Boetiek IF


Murielle droomde als klein meisje al om haar eigen boetiek te hebben, als jonge tiener hielp ze in de winkel van haar mama. In 2016 kreeg ze de kans om Boetiek IF over te nemen, haar droom kwam uit! Ze vertelt over het ontstaan van de winkel en de evolutie de afgelopen 50 jaar.


Boetiek IF: Een kinderdroom die uitkomt.

'Als kind droomde ik ervan om een eigen winkel te starten. Ik hielp als jonge tiener al mee in de zaak van mijn mama. In januari 2016 kwam mijn droom uit, ik kreeg de kans om Boetiek IF over te nemen. Voor het 50-jarig bestaan heb ik de zaak onlangs volledig laten vernieuwen, zodat ik er mijn eigen stempel op kon drukken. Nu kan ik eindelijk zeggen dat het echt mijn winkel is.'

Hoe is de zaak ontstaan?

'Boetiek IF is ontstaan in december 1972 in de Christinastraat. Mijn moeder, Nicole, werkte toen in het centrum voor dezelfde baas. In 1974 kwam de zaak en dus ook mijn mama in de Alfons Pieterslaan terecht, waar Boetiek IF naar zijn tot op heden nog steeds vaste plek verhuisde. Ze was er eerst 11 jaar als werkneemster in dienst totdat ze in 1985 de zaak heeft overgenomen. Sindsdien is de zaak eigenlijk een familiebedrijf geworden. Mijn mama heeft maar liefst 30 jaar zelfstandig gewerkt in onze zaak. In 2016 heeft ze haar zaak met veel liefde aan haar dochter, ik dus, gegeven.

Een leuk weetje over de naam: Niemand weet hoe de naam van de zaak eigenlijk is ontstaan. Als deze vraag aan mijn moeder wordt gesteld, begint ze meteen te lachen en zingt ze het liedje IF I was a rich girl ... Dat liedje doet haar altijd denken aan Boetiek IF.'


De zaak bestaat ondertussen 50 jaar. Hoe heeft het zich verder ontwikkeld de voorbije 50 jaar?

'In de 50 jaar dat Boetiek IF bestaat, heeft de zaak veel veranderingen meegemaakt. In de beginjaren van de zaak bestonden er nog geen winkelketens. Die zijn er almaar meer bijgekomen, waardoor er voor de kleine zelfstandige meer concurrentie ontstond. Door onze persoonlijke aanpak en de klant als koning te behandelen, zijn we al die jaren mee geëvolueerd. Het online tijdperk kwam in de loop der jaren namelijk ook op waardoor vele boetieks een webshop opstartten. Dat hebben wij ook gedaan, maar veel trouwe klanten komen liever langs in de winkel dan online te shoppen op onze webshop.

Sinds de overname is de stijl van de kledij ook wat veranderd: iets jonger, nieuwer en hipper. We richten ons op de actieve dame. Onze doelgroep is tussen de 45 en 75 jaar, maar we hebben ook jongere en oudere klanten. Desondanks blijft Boetiek IF sinds mijn overname een zeer uiteenlopende winkel. We hebben voor elk wat wils. We verkopen nog steeds dezelfde merken, zoals Signe Nature, Alliance, Rabe, Thomas Rabe, Stark, Junge, enzovoort. Vanaf het najaar zullen we ook Lecomte verkopen. Sommige stukken van deze merken kan je zelfs niet online vinden en zijn dus zeer uniek. We willen in ieder geval steeds de nieuwigheden voor onze klanten aanbieden.'

Moeder en dochter staan nog steeds soms eens samen in de boetiek. Waarom vormt dit een magische formule in jullie zaak?

'Ik denk, onze manier van verkopen, het omgaan met de klant. Er zijn nog steeds klanten die naar mijn moeder vragen en ik denk dat dat normaal is. Wij hebben elk onze eigen manier van ondernemen en omgaan met de klanten en dat maakt het juist leuk is.'

Hoe is het jubileumweekend verlopen?​

Om ons 50-jarig jubileum te vieren, hebben wij de winkel vernieuwd en een jubileumweekend georganiseerd. Het was een succes! We zijn ongelofelijk verwend geweest door onze klanten en buren, we zijn heel tevreden. De aanwezigen waren aangenaam verrast en zeer enthousiast over de vernieuwde winkel.


Dat enthousiasme geeft je ongetwijfeld ook voldoening en motivatie om te blijven ondernemen?

'De dankbaarheid van de klant als je ze hebt kunnen helpen, geeft inderdaad een goed gevoel. Sommige klanten hebben echt hulp nodig en als je er dan bent in geslaagd en je ziet hun blije gezicht dan weet je dat de opdracht is geslaagd. Een tevreden klant is de beste reclame die je kan krijgen.

Mijn ouders en partner zijn ook een enorme steun. Ik wil hen bedanken om dit mogelijk te hebben gemaakt, de onvoorwaardelijke steun die ze me geven en het geloven in mij. Daarnaast helpt mijn zus me ook met vele uren peptalk 😁.'

Wat zijn je toekomstdromen nog voor de zaak?

'Dit kunnen blijven doen tot aan mijn pensioen. Kleine winkels geraken een zeldzaamheid en hebben het de voorbije jaren ook niet gemakkelijk gehad met de opkomst van online kopen, buitenlandse concurrentie, Corona en nu de huidige energiecrisis. Daar ik niet echt internetklanten heb is mijn webshop geen overdreven succes in verkoop, maar het is wel een extra etalage. Ik hoor dikwijls van mijn klanten ‘we hebben eens gekeken op de webshop’. Dus misschien kan ik de webshop in de toekomst eens een boost te geven?'

Interview gegeven door: Murielle Wallenbourg​, eigenaar Boetiek IF

Nog vragen, opmerkingen of suggesties?

Contacteer ons via info@economischhuis.be, 059 24 23 00 of maak een afspraak.


Maak een afspraak