Coronamaatregelen voor de horeca

05/06/2020 - 12:17

Ondertussen is de horeca al een tijdje terug op gang! Hieronder vindt u een overzicht van de coronamaatregelen voor de horeca in het bijzonder en enkele tips en tools om u op weg te helpen.

Overzicht updates


Update 29/07 Alle coronamaatregelen voor de horeca op een rij

Bron: Ministerieel Besluit (MB) 28 juli 2020 m.b.t. COVID-19​

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht in horecazaken, behalve als mensen aan tafel zitten. Dit is ook verplicht voor het zaal- en keukenpersoneel.
  • De tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de tafels gegarandeerd kan worden.
  • Een maximum van 10 personen per tafel is toegelaten.
  • Enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan. Elke klant moet aan zijn/haar tafel blijven zitten.
  • Er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan, met uitzondering van eenmanszaken (mits naleving van een afstand van 1,5 meter).
  • Registratie is verplicht. De klanten van de horeca zal worden gevraagd een e-mailadres of telefoonnummer achter te laten, zodat ze in geval van een infectie tijdig verwittigd kunnen worden. Deze informatie zal na 14 dagen worden vernietigd en kan niet worden gebruikt voor andere doeleinden.
  • Het maximum aantal personen dat ‘evenementen, voorstellingen, gezeten recepties en banketten toegankelijk voor het publiek, en wedstrijden’ mag bijwonen, is verlaagd. Bij evenementen die binnen plaatsvinden 100 mensen, bij evenementen die buiten plaatsvinden 200 mensen.
  • Recepties en banketten met privékarakter worden beperkt tot maximum 10 personen (voorheen tot 50 personen).
  • Café's en restaurants mogen open blijven tot één uur 's nachts.

Registratieplicht in de horeca

Er geldt een registratieplicht voor alle horecazaken. Klanten moeten hun e-mailadres of telefoonnummer achterlaten, zodat ze in geval van besmetting tijdig verwittigd kunnen worden. Dit is verplicht voor één persoon per tafel. Deze informatie moet na 14 dagen vernietigd worden en mag niet worden gebruikt voor andere doeleinden.

Om u te helpen bij de registratie van de contactgegevens van uw klanten, bestaan er verschillende online tools. Hieronder sommen we er enkele op die voor u handig kunnen zijn*.

  • Gatehouse: online toepassing voor elektronische registratie van uw klanten. Betalende tool.
  • Xenia: horeca coöperatieve waarvan u lid moet worden. Digitale registratie door de klant zelf aan de hand van een QR-code.
  • Gastregistratie: online registratie van uw klanten aan de hand van enkele vragen aan de hand van een QR-code. Betalende tool.
  • Ik zit hier: een gratis basistool met enkele vragen voor digitale registratie van uw klanten.
  • Horecamelder: starterskit met QR-code voor online registratie van klanten.
  • Horeca Vlaanderen: aanwezigheidsformulier gasten horeca.
  • Cevi: een gratis tool voor de online registratie van uw klanten.

*Het Economisch Huis Oostende is niet verantwoordelijk voor de eventuele niet-naleving van de GDPR-wetgeving in verband met de dataverwerking via deze tools.


Update 24/07 Bijkomende coronamaatregelen vanaf 25 juli 2020

Op 23 juli 2020 is de Nationale Veiligheidsraad samen gekomen om een stand van zaken op te maken over de gezondheidssituatie in ons land en om de nodige maatregelen te nemen.

Specifiek voor de horeca zijn er ook een aantal nieuwe maatregelen van kracht:

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht in horecazaken, behalve als mensen aan tafel zitten.
  • De klanten van de horeca zal worden gevraagd een emailadres of telefoonnummer achter te laten, zodat ze in geval van een infectie tijdig verwittigd kunnen worden. Deze informatie zal na 14 dagen worden vernietigd en kan niet worden gebruikt voor andere doeleinden.
  • In het algemeen zullen de controles versterkt worden. De politie controleert streng op het verplichte gebruik van mondmaskers door horecapersoneel. Draag dus zeker het correcte mondmasker: een mondmasker met plexi schermpje voor de mond is niet conform en mag dus niet als alternatief worden gebruikt.


Krachten bundelen ten voordele van Oostendse horeca

Om de heropening van de horeca te ondersteunen, slaan schepen van Ondernemen Charlotte Verkeyn en schepen Maxim Donck, bevoegd voor uitgaansbeleid, de handen in elkaar.

#IkGauitinOostende


Het Oostends uitgaansleven zal gepromoot worden onder de noemer #IkGauitinOostende.

Een task force wordt opgericht met volgende doelstellingen :
• Concrete noden definiëren om het uitgaansaanbod af te stemmen op de actuele en hedendaagse vraag van de uitgaande jeugd, en dit in een positieve en veilige atmosfeer. Hiervoor zal beroep gedaan worden op een externe partner voor het uitvoeren van een studie.
• Concrete acties definiëren en uitvoeren om potentiële investeerders aan te trekken.
• Een promotioneel actieplan en een ondersteunende campagne uitwerken en superviseren, aangevuld met concrete acties inzake evenementen.
• Acties ‘met een hoek af’ en een hoog spraakmakend gehalte stimuleren en ondersteunen. Het zal gaan om campagnes met een vleugje humor, maar altijd pakkend en vernieuwend, met het doel de positieve atmosfeer in het uitgaansleven en de horeca te promoten.


Schepen Maxim Donck, bevoegd voor uitgaansbeleid, is enthousiast: “Het is belangrijk dat we er alles aan doen om het uitgaansleven in Oostende opnieuw zuurstof te geven en onze prachtige uitgaansbuurt en de vele toffe zaken daar te promoten. We willen Oostende in de kijker zetten als stad waar mensen opnieuw veilig kunnen genieten van het uitgaansleven en waar steeds veel te beleven valt.”


Ook schepen voor Ondernemen, Charlotte Verkeyn, is opgetogen: “Het promoten van #IkGauitinOostende is een positieve manier om de horeca in de uitgaansbuurt in de kijker te zetten. We zien ook hier dat verschillende diensten de handen in elkaar slaan om de sector te promoten en een gezamenlijk beleid te voeren. Daar werk ik graag aan mee en kan ik enkel toejuichen.”


Heropstarten: gids met tips van de overheid

Bron: websites FOD Economie, Heropstart Horeca

Om jullie bij de heropening van jullie zaak te begeleiden, vinden jullie hieronder links met tips om jullie activiteiten in veilige omstandigheden te hervatten.

Deze gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen restaurant- en café-uitbaters, hun personeel en hun klanten.

Download hier de Gids Veilige Heropstart Horeca

Ook op de infopagina 'Heropstart Horeca' zijn er algemene richtlijnen te vinden en protocolfiches per sector die heel handig kunnen zijn bij de heropstart van uw horecazaak.


Heropstarten van uw zaak: dat doet u samen met Economisch Huis Oostende

Het Economisch Huis Oostende heeft verschillende affiches beschikbaar voor u die u kunnen helpen om de correcte preventiemaatregelen op te volgen.

Download hier alle affiches: